Čím dál více lidí pracuje doma, ať už jako podnikatelé, osoby samostatně výdělečně činné nebo jako zaměstnanci. Pokud je to i váš případ, asi jste už zjistili, že tato vymoženost skrývá určité nástrahy.
Na první pohled to vypadá lákavě, protože to má tyto výhody:
· Nemusíte brzy vstávat, začínáte a končíte, kdy chcete.
· Neztrácíte čas cestováním do práce.
· Děláte si přestávky podle chuti.
· Nemusíte být v osobním kontaktu s nepříjemným šéfem nebo kolegou.
· Nikdo vás nehlídá ani nekontroluje.
· Nemusíte nosit předepsaný firemní oblek, můžete pracovat třeba v pyžamu, županu a s natáčkami na hlavě.
Jistě by se našly další výhody. Ale má to i své odvrácené stránky.
Domov nebo pracovna?
Setře se rozdíl mezi pracovištěm a domovem, mezi prací a volným časem. Domov má být místem klidu, odpočinku a pohody. Jenže když doma celý den pracujete, hranice mezi domovem a pracovištěm po určité době zmizí. Najednou nejste schopni se uvolnit, myslíte pořád na práci.
Někdo může mít opačný problém. Nedokáže se odpoutat od domácí pohody, naladit se na pracovní tempo a odvést kvalitní a pravidelný výkon.
Lze s tím něco dělat?
Existuje několik způsobů, jak si práci doma uspořádat. Stanovte si pevnou pracovní dobu. Kdo chodí do běžného zaměstnání, musí dodržovat určitý režim, ať se mu to líbí nebo ne. Vstává po zazvonění budíku, běží na autobus nebo nasedne do auta. Jakmile má padla, sebere se a jde domů. Zaveďte si tento pevný režim i doma. Nastavte si budík na začátek i konec a časy důsledně dodržujte.
Neseďte doma, vyražte na vzduch
Pokud používáte k práci notebook, tablet a mobil, máte úžasnou výhodu. Můžete pracovat kdekoliv – na balkóně, na zahrádce, v parku, na koupališti nebo na pláži. Pokud počasí zrovna nepřeje, můžete si sednout s notebookem do kavárny nebo nějaké příjemné restaurace. Aspoň budete v kontaktu s lidmi. Právě to lidé pracující doma postrádají.
Pracujte na sobě
Nemáte sice tolik času, jak se okolí domnívá, ale můžete jím svobodně disponovat. Nezapomeňte na osobní rozvoj. Zajímejte se o time managment, komunikaci s klienty nebo třeba jak předcházet prokrastinaci.